Dialogi auttavissa verkkopalveluissa
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen ammattilaisten kertomuksia kommunikaatiosta
Rahikka Anne
Tietoteknologian mukanaan tuomasta kehityksestä on käyty viime vuosina vilkasta keskustelua. Sosiaalialalla on olemassa merkkejä siitä, että tietoteknologian käyttö tulee lisääntymään, mikä edellyttää alan ammattilaisilta uudenlaista osaamista. Eräänä tietoteknologian mahdollistamana uutena palveluna ovat sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamat internetin vuorovaikutteiset verkkopalvelut. Anne Rahikan tutkimuksessa paneudutaan sosiaali- ja terveysjärjestöissä työskentelevien ammattilaisten verkossa tekemään työhön, joka on käsitteellistetty auttaviksi verkkopalveluiksi. Auttavat verkkopalvelut muodostavat teknologisen kehityksen mahdollistaman menetelmällisen tavan, jolla voidaan tukea kansalaisten arjessa selviytymistä. Kyseessä on internetiin kytkeytyvä laadullinen tutkimus, jossa auttavia verkkopalveluita ja dialogisuutta verkkokommunikaatiossa analysoidaan sosiaali- ja terveysjärjestöissä työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen keskeinen tulos on, että dialoginen ja kohtaava kommunikaatio on mahdollista myös verkkopalveluissa. Dialogisen verkkokommunikaation aikaansaaminen edellyttää työntekijöiltä prosessin ja tekstuaalisuuden hallintaa sekä ymmärrystä sosiokulttuuristen tekijöiden vaikutuksista. Tutkimus tuottaa hyödyllistä tietoa, jota voidaan käyttää asiakaslähtöisten verkkopalvelujen kehittämisen tukena.