Tuotteen lisääminen ostoskoriin onnistui Siirry ostoskoriin
Jotain meni pieleen
Ei varastossa

Epäreilua vai oikeudenmukaista?

Vähän tutkittuja näkökulmia oikeudenmukaisuuden tutkimukseen

Sulander Juhani

Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin, onko psykososiaalisella opiskeluympäristöllä (oppilaitoksen arvot, menettelytavat ja ilmapiiri) yhteyttä opiskelijoiden hyvinvointiin, terveyteen ja opiskelumenestykseen, miten koettuun epäoikeudenmukaisuuteen reagoidaan, kuinka havainnoitsijan valta-asema vaikuttaa epäoikeudenmukaisuuden kohteen havaitsemiseen, ovatko organisaatio-oikeudenmukaisuus ja työhön sitoutuminen yhteydessä eläkkeellejääntihalukkuuteen. Viihtyisä ja oppimiseen kannustava opiskeluilmapiiri osoittautui tärkeäksi opiskelijoiden psyykkiseen hyvinvointiin ja opiskelumenestykseen yhteydessä olevaksi psykososiaaliseksi tekijäksi. Epäoikeudenmukaisuuden kokemuksesta oli seurauksena kuohuksissa olon tunnetta ja masennusta vakavissa ja pitkäkestoisissa ristiriitatilanteissa ja turhautuneisuutta lyhytkestoisissa ongelmatilanteissa. Epäoikeudenmukaisuus yritettiin yleisimmin korjata keskustelemalla asianosaisten kanssa. Tutkittavissa viritetty vallan kokemuksen muisteleminen (joko paljon tai vähän) ei erotellut, millaisena epäoikeudenmukaisuuden kohde havaittiin, mutta sosiaalialan opiskelijat arvioivat vallankäyttäjänä epäoikeudenmukaisuuden kohteen ominaisuuksiltaan vähemmän lämpimäksi (lämpimyys–kylmyys ulottuvuudella) kuin ollessaan vallan käytön kohteen roolissa. Vähän työhönsä sitoutuneilla hoitotyön tekijöillä esimiehen hyvä kohtelu ja organisaation oikeudenmukaiset menettelytavat ehkäisivät eläkkeellejääntihalukkuutta.

Kirja

22 €

  • Julkaisija Valtiotieteellinen tiedekunta (Helsingin yliopisto)
    Julkaisuvuosi 2018
    Sivumäärä 164
    Kieli Suomi
    Sarjat
    Ulkoasu B5,pehmeäkantinen
    ISBN 9789515133472
    ISSN 2343-273X