Luottamus koulussa
Raatikainen Eija
Eija Raatikainen tarkastelee tutkimuksessaan 9 lk:n oppilaiden luottamus- ja epäluottamuskertomuksia koulussa. Tutkimuksen kohteena ovat kolmen peruskoulun ja niiden kahdeksan yhdeksännen luokan oppilaat. Tutkimuksessa kysytään mm. sitä, millaisia merkityksiä oppilaat antavat luottamus- ja epäluottamuskokemuksilleen koulussa ja miten he arvioivat luottamus- ja epäluottamuskokemustensa merkitystä osana hyvinvointia ja viihtymistään koulussa. Tutkimusaineisto muodostuu erään suuren eteläsuomalaisen kaupungin yhdeksännen luokan oppilaiden kirjoituksista kolmesta erilaisesta yläkoulusta (n=134). Tutkimuskoulut ovat keskenään pedagogiselta ja/tai rakenteellisesta taustaltaan erilaisia. Tutkimuksessa luottamus paikantuu osaksi sosiaalista pääomaa, mutta sitä lähestytään myös sosiologisesta, psykologisesta ja filosofisesta näkökulmista käsin. Tutkimuksellinen lähestymistapa on narratiivinen.