Tuotteen lisääminen ostoskoriin onnistui Siirry ostoskoriin
Jotain meni pieleen
Ei varastossa

Päätöksenteon avoimuus ja medioituminen Suomen konsensusdemokratiassa

Vesa Juho

Suomessa julkisella keskustelulla on perinteisesti ollut ohut rooli poliittisessa päätöksenteossa. Konsensusta eli yhteisymmärrystä on usein rakennettu päättäjien pienessä piirissä suljetuin ovin. Yhteiskunnan muutokset ovat kuitenkin luoneet päättäjille uusia paineita toimia mediajulkisuudessa. Kansalaiset odottavat aiempaa suurempaa avoimuutta, median merkitys politiikassa näyttää kasvaneen ja eduskunnan asemaa on vahvistettu. Tutkimus tarkastelee, miten avoimesti suomalaiset päättäjät eli poliitikot, virkamiehet ja etujärjestöt suhtautuvat julkiseen keskusteluun. Tutkimus kysyy myös, mikä merkitys uutismedialla on päätöksenteossa ja missä määrin media vaikuttaa poliittisiin päätöksiin. Aihetta tarkastellaan Sosiaaliturvan uudistamiskomiteaa (2007–2009) ja valtion tuottavuusohjelmaa (2002–2011) koskevien tapaustutkimusten sekä kansanedustajakyselyn kautta. Tutkimus osoittaa, että konsensuksen etsimisen perinne rajoittaa julkisen keskustelun avoimuutta. Päättäjät hallitsevat julkisuutta yhteisten julkisuussääntöjensä avulla – esimerkiksi ministereiltä ei yleensä toivota julkisia kannanottoja kolmikantaisen valmistelun aikana. Media vaikuttaa huomattavasti enemmän poliitikkojen vaalimenestykseen ja kilpailuun äänestäjistä kuin poliittisiin päätöksiin. Vaikka median rooli politiikassa on yleisesti vahvistunut, päätösten valmistelussa ja tekemisessä ja sen rooli on edelleen usein varsin pieni. Valtiotieteellisen tiedekunnan julkaisuja 24 Viestintä

Kirja

20 €