Sairaanhoitajaksi kasvattaminen
Sairaanhoitajakoulutus ja siinä käytetyt oppikirjat Suomessa vuoteen 1967 asti
Sarkio Maria
Tutkimuksen tarkastelujakso on pitkä: se ulottuu 1880-luvulta vuoteen 1967 saakka. Tutkimuksessa haetaan vastausta siihen, minkälaisia valtaprosesseja löytyy sairaanhoitajaksi kasvattamisesta. Toiseksi etsitään selitystä siihen, miten ja kuka/mikä käytti tai ketkä/mitkä käyttivät sairaanhoitajakoulutuksen oppikirjo-ja vallan välineinä. Tutkija selvittää myös sitä, millaiseen hyvän sairaanhoitajan näkemykseen sairaanhoitajakasvatuksella pyrittiin sekä oppikirjojen sairaanhoitajaihannetta ja sitä, miten nämä käsitykset muuttuivat tarkastelujakson aikana. Tutkimuksen teoreettisena lähestymistapana ovat Michel Foucault’n valtakäsitteet: normalisoiva valta, kurinpidollinen valta ja tietovalta, joita paikannetaan sairaanhoitajaksi kasvattamisen valtaverkostoista ja oppikirjojen laadinta- ja julkaisuprosesseista. Vallan tekniikkaan kuuluvat keskeisesti tiedon kokoaminen, viestien välittäminen ja diskurssin luominen. Mainitut asiat ovat keskeisiä myös oppikirjojen laadinnassa ja oppikirjojen käytössä. Sairaanhoitajakoulutukseen sovellettuna se tarkoittaa esimerkiksi sitä, millaista tietoa koulutuk-sessa opetettiin ja välitettiin. Näissä prosesseissa oppikirjoilla oli merkittävä asema.