Student Motivation and Well-Being
Achievement Goal Orientation Profiles, Temporal Stability, and Academic and Socio-Emotional Outcomes
Tuominen-Soini Heta
Malliperustaisen ryhmittelyanalyysin avulla nuoret jaettiin heidän tavoite-orientaatioprofiiliensa perusteella oppimista (oppimisorientoituneet), suoriutumista (menestys- ja/tai suoritusorientoituneet) ja välttelemistä (välttämisorientoituneet ja/tai irrottautuneet) korostaviin osaryhmiin sekä ryhmään, jolla ei korostu mikään tietty tavoiteorientaatio (sitoutumattomat). Hyvin samankaltaisia ryhmiä löydettiin kaikissa osatutkimuksissa sekä eri opiskelukonteksteissa. Tutkimus osoittaa, että tutkittaessa nuorten opiskelumotivaatiota ja koulusuoriutumista, on erittäin tärkeää tarkastella samanaikaisesti myös sosio-emotionaalista hyvinvointia. Myös yksilöllisten kehityspolkujen tarkastelu on tärkeää, sillä tulosten mukaan nuoruudessa koulutussiirtymien aikaan vain osalla nuorista opiskelumotivaatio laskee ja heillä on erilaisia hyvinvoinnin ongelmia, kun taas toisilla ei ole suurempia ongelmia, ja jotkut nuorista jopa innostuvat opiskelusta ja sitoutuvat koulutyöhön entistä enemmän.