Successful Learning and Studying in Biosciences
Asikainen Henna
Exploring how students’ conceptions of learning, approaches to learning, motivation and their experiences of the teaching-learning environment are related to study success. Henna Asikaisen on tutkinut, miten opiskelijoiden oppimiskäsitykset, opiskeluprosessit sekä kokemukset oppimisympäristöstään ovat yhteydessä siihen, miten opiskelija menestyy opinnoissaan. Tutkimuksessa on analysoitu myös, kuinka opiskelijat kehittyvät opiskelussaan kandiopintojen aikana. Tutkimuksien kontekstina oli Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suunnitelmallisella opiskelulla on ratkaisevan tärkeä rooli siinä, miten opiskelijat menestyvät ja etenevät yliopisto-opinnoissaan. Ymmärrykseen tähtäävä opiskelu ei yksinään riitä vaan opiskelijoiden täytyy myös suunnitella opintojaan ja ajankäyttöään. Lisäksi tämä väitöskirjatutkimus osoitti, että arvosanat eivät välttämättä kerro suoraan siitä, miten opiskelijat itse kokevat oppineensa