Viestinnän osaajasta strategiseksi vuorovaikuttajaksi
Viestinnän johtajuus 2010-luvulta eteenpäin
Salminen Hanna
Viestinnän merkitys osana organisaation johtamista korostuu yhä turbulentimmaksi käyvässä toimintaympäristössä. Nykyinen viestintätekniikka mahdollistaa sekä yritysten oman väen että niiden sidosryhmien ja muiden ulkopuolisten näkemysten pääsyn julkisuuteen. Elämme globaalissa maailmassa, eikä organisaatio siinä voi enää johdetun viestinnän keinoin hallita omaa julkisuuskuvaansa vaan ainoastaan pyrkiä vaikuttamaan siihen. Viestinnän ammattilaisten on kehitettävä omaa rooliaan viestinnän osaajista strategisiksi vuorovaikuttajiksi ja sisäisiksi konsulteiksi. Hanna Salminen paneutuu monitieteellisessä tutkimuksessaan viestinnän johtajan asiantuntijuuteen. Tutkimuksen keskeiset teemat ovat strategia, viestintä ja johtaminen. Salminen rakentaa kasvatustieteellisten ja sosiologisten teorioiden pohjalta mallin, joka kuvaa asiantuntijuuden rakentumisprosessia käytännössä. Yhteisöviestinnän ja liikkeenjohdon teorioiden pohjalta hän tuo esille 2 näkökulmaa viestintäjohtajan asiantuntijuuteen: toisessa osaamisen 8 osatekijää, jotka auttavat tunnistamaan yksilön osaamisten kirjon, ja toisessa 9 osaamiskokonaisuutta, jotka auttavat kehittämään yksilön osaamista kokonaisvaltaisemmin. Viestintäjohtajan asiantuntijuudesta kirkastuu strateginen ydin, joka jokaisella viestinnän johtajalla on oltava. Lisäksi tunnistetaan paljon osaamisia, joista on mahdollista neuvotella kontekstikohtaisesti. Salmisen tutkimuksen tuottamia konkreettisia työkaluja voivat hyödyntää sekä yksilöt uransa ja työnkuvansa kehittämisen välineinä että organisaatiot rekrytoinnissa sekä kehityskeskusteluissa viestintäosaamisen ja viestinnän kehittämisen välineinä.