Yhteisöllisyys voimavarana yliopisto-opetuksen ja -opiskelun kehittämisessä
Kasvatustieteellisiä tutkimuksia 228
Repo Saara
Saara Revon tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteisöllisyys voi toimia yliopisto-opetuksen ja -oppimisen sekä niiden kehittämisen voimavarana. Yhteisöllisyyttä tarkasteltiin yhteiskuntatieteellisestä, sosiaalispsykologisesta, yliopistopedagogisesta ja kasvatustieteellisestä näkökulmasta. Tutkimus koostui kahdesta osatutkimuksesta. Ensimmäinen osatutkimus oli toimintatutkimus, jossa testattiin yhteistoiminnallista oppimis- ja opettamiskulttuurin mallia Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta. Toisen osatutkimuksen tavoitteena oli tutkia Avoimen yliopiston opiskelijoiden ja perustutkinto-opiskelijoiden kokemuksia yhteisöllisyydestä osana oppimisen ja opetuksen laatua. Ensimmäinen osatutkimuksen tulos osoitti, että yhteistoiminnallisen oppimisen viitekehys ja työskentelymenetelmät ovat käyttökelpoisia välineitä kehitettäessä akateemista oppimis- ja opetuskulttuuria. Toisen osatutkimuksen tulos oli, että Avoimen opiskelijat kokivat opetus-opiskeluympäristöt vertaistukea lukuun ottamatta myönteisemmin kuin perustutkinto-opiskelijat.