Tuotteen lisääminen ostoskoriin onnistui Siirry ostoskoriin
Jotain meni pieleen
Ei varastossa

Neljä näkökulmaa 1920-luvun ranskalaiseen modernismiin. L´esprit nouveausta värien maailmaan ja pianistin metodiseen ajatteluun

Eveliina Sumelius-Lindblom

Taiteellinen tohtorintutkintoni “Neljä näkökulmaa ranskalaiseen modernismiin 1920-luvulla: l’esprit nouveausta värien maailmaan ja pianistin metodiseen ajatteluun” koostuu neljästä konsertista, yhdestä levytyksestä ja kolmesta tieteellisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Kokonaisuus jakaantuu neljäksi toisiinsa liittyväksi aihealueeksi. Niistä ensimmäisen ”Uusi (epä)järjestys: ranskalainen modernismi esteettisenä vedenjakajana” tavoitteena oli luoda kehys koko projektille tarkastelemalla muutostekijöitä ranskalaismodernistisen estetiikan taustalla. Tutkimus vertailee eurooppalaisen modernismin pääkoulukuntien (Pariisin ja Wienin) musiikillista estetiikkaa ja analysoi ranskalaisen modernismin kannalta keskeisimpiä käsitteitä. Toisen aihealueen ”Les Six, ranskalainen neoklassismi ja intertekstuaalisuuden lajit” tavoitteena oli perehtyä syvällisemmin ranskalaisen neoklassismin erityiskysymyksiin, kuten intertekstuaalisuuden lajeihin ja pianistin tapaan havainnoida intertekstuaalisuutta. Kolmas aihealue ”Ragtime ja hybridi intertekstuaalisuus ranskalaisen neoklassismin tunnuspiirteinä” syventyi klassisia ja populaareja vaikutteita yhdistävään intertekstuaalisuuteen sekä teoriassa että käytännössä. Neljäs aihealue ”Ranskalaisen modernismin abstraktit ulottuvuudet” sisälsi SibaRecordsin tuottaman levytyksen, joka toimi itsenäisenä, taiteellisena projektina ja tarkasteli 1920-luvun ranskalaisen ja suomalaisen modernismin abstraktia ja tulevaan modernismiin suuntaavaa, eineoklassista aluetta.

Kirja

25 €

2 varastossa